Készítsd el az egy oldalas üzleti modelledet,

ami segít rendszerezni a bizniszedet és még a cégértéket is növeli!

Hogyan néz ki a meglévő vállalkozásod vagy a még csak fejedben létező jövőbeli bizniszed üzleti modellje? Van írott üzleti modelled, üzleti terved?

Üzleti modell? Hogyan kell azt csinálni?

Volt idő, amikor ezekre a kérdésekre sok-sok oldalas dokumentumok voltak a válaszok, és a legtöbb vállalkozónak komoly fejtörést okozott, hogy hogyan is kell egy ilyennek kinéznie, mit tartalmazzon. Talán ezért sincs sokaknak és nem is volt leírt üzleti modellje.

Egy svájci közgazdásznak, Alexander Ostervaldernek köszönhetően azonban ma már egyetlen áttekinthető oldalon el tudja készíteni bárki az üzleti modelljét. Neki köszönhetjük ugyanis a Business Model Canvas-t vagyis az Üzleti Modell Vásznat, ami borzasztó egyszerűen, ám annál hatékonyabban és látványosabban bemutatja az üzleti modelledet.

Mielőtt nekilátnál:

  1. Nyomtasd ki lehetőleg minél nagyobb méretben! Minimum A3-asban, de ha teheted és hely is van hozzá, akkor a B0-ás az igazi.
  2. Ne írj a lapra, hanem használj postit öntapadós jegyzeteket lehetőleg különböző színekben!
  3. Egy postit-ra csak egy dolgot írj, így később könnyebb módosítani!
  4. Címszavakat írj! A vászon akkor használható jól, ha könnyen átlátható.
  5. Bármilyen sorrendben kitölthető. Ne zavarjon meg az egyes elemek halványan látható számozása. Az egy vezetett sorrend, de egyébként tetszőleges sorrendben kitöltheted. Mindig az adott helyzet dönti el, hogy melyik területből kiindulva akarod elkezdeni a modellezést.

Felépítését tekintve a vászon 3 fő területből áll és 9 blokkban vázolja fel az üzleti elképzelésedet, illetve a már működő vállalkozásod üzleti modelljét.

A 3 fő terület a következő:

  1. Értékajánlat
  2. Vevők, értékesítés, bevételek (profit centerek)
  3. Termelés, működtetés, költségek (költség centerek)

A 9 blokk így néz ki.

1. Ügyféltípusok

Kik a vevőid?

Kiknek szól a megoldásod?

Kiknek teremtesz értéket?

Az első számú feladatod meghatározni azokat az ügyféltípusokat, akiknek értékesíteni kívánsz.

Tömegterméked van vagy egy réspiacot szolgálsz ki? Egyféle vagy több, jól elkülöníthető vásárló típusod van?

Hívhatjuk ideális ügyfélnek, buyer personának vagy Jeff Walker után avatárnak, a lényeg, hogy pontosan definiáld őket.

Olyan nincs, hogy mindenki, aki megveszi, meg akit érdekel még tömegtermék esetében sem. Marketing szempontból nagyon fontos, hogy minél pontosabban és részletesebben definiáld őket, mert csak úgy tudod majd hatékonyan (értsd alacsonyabb költséggel és jobb konverzióval) kommunikálni feléjük a megoldásod létezését.

2. Értékajánlat

Az imént megfogalmazott avatárjaidnak milyen problémájára nyújtasz megoldás, vagy milyen szükségletüket elégíted ki?

Hogyan teszed ezt?

Csak terméket és/vagy szolgáltatást adsz el, vagy olyan értéket adsz a vevőidnek, ami több mint puszta termék?

Mi az érték a vevőidnek?

Újdonság, teljesítmény, személyreszabhatóság, gyorsaság, ár, elérhetőség, design, márka stb.

Fontos, hogy az értékajánlatot ügyféltípusonként fogalmazd meg, még akkor is, ha a termék ugyanaz. Teljesen más lehet az érték az egyik avatárodnak, mint a másiknak.

3. Elosztási csatornák

Megvan, hogy kinek és az is, hogy mit.

A következő lépés, hogy a megoldásodról tudomást szerezzenek az érdeklődők és eljusson a vevőidhez.

Milyen csatornákon keresztül szerzel érdeklődőket?

Saját és/vagy partneri csatornákon?

Hogyan értékesítesz nekik?

Hogyan juttatod el a terméket/szolgáltatást a vevőknek? Online értékesítés, offline bolt, tréningek, személyes kapcsolat, értékesítési partnerek stb.

4. Ügyfélkapcsolatok

Milyen kapcsolattartást várnak el az egyes ügyféltípusok tőled és milyeneket nyújtasz nekik?

Ügyfélszolgálat, chatbot, FB csoport vagy valamilyen egyéb közösség építés, személyre szabott ajánlatok, dedikált kapcsolattartó stb.

5. Bevételi források

Az eddig leírtak alapján miből lesz bevételed?

Milyen értékért hajlandók a vevőid fizetni?

Az egyes ügyféltípusok a nekik szóló értékajánlatért milyen típusú bevételt eredményeznek?

Egyszeri értékesítés, használati díj, havidíj, licence díj, bérleti díj, reklámbevétel, affiliate partneri jutalék stb.

Hogyan árazol?

Listaárak vannak, egyedi árak, fixek, dinamikusak?

6. Kulcserőforrások

Melyek a legfontosabb erőforrások, amelyekkel rendelkezned kell ahhoz, hogy a megoldásodat előállítsd és eljuttasd a vevőidhez, kapcsolatot tarts velük és bevételed legyen?

Gépek, termelő berendezések, gépjármű, emberek, szoftverek, ingatlan, szellemi erőforrás, tőke?

7. Kulcstevékenységek

Mit kell a vállalkozásodnak tenni azért, hogy a megoldásod elkészüljön és eljusson a vevőkhöz?

Milyen kulcstevékenységeket kell elvégezned azért, hogy értéket állíts elő, ügyfeleket szerezz és kapcsolatba legyél velük?

Mik azok a tevékenységek, amiknek köszönhetően a vevőid értéket kapnak tőled és nemcsak egy terméket vagy szolgáltatást, amit máshol is megkapnak?

Termelsz, gyártasz, szolgálatsz, esetleg valamilyen platformot biztosítasz?

8. Kulcspartnerek

Kiknek a bevonására van szükséged ahhoz, hogy a rendszer működjön?

Milyen partnerek segítségére van szükséged ahhoz, hogy a megoldásodat előállítsd, értékesítsd és eljuttasd a vevőidhez?

Nem kell és nem is feltétlenül tudsz mindent egyedül megoldani. Gondold át kik azok a partnereid (vagy kik lesznek), akiknek bizonyos feladatokat kiszervezel, akiknek a szolgáltatásait, erőforrásait használod a Te bizniszed működtetése érdekében?

Alapvetően három fő motívációja lehet a partnerségnek:

  • optimalizáció és méretgazdaságosság
  • kockázatcsökkentés
  • valamely erőforrás vagy tevékenység megosztása
9. Költségszerkezet

Milyen fő költségeid merülnek fel kulcserőforrások finanszírozása, a kulcstevékenységek elvégzése, a kulcspartnerek igénybevétele során?

Melyik a legdrágább kulcserőforrásod, kulcstevékenységed?

Milyen fix költségeid vannak (bérköltség, bérleti díj, szolgáltatások havi díja, licensz díjak stb.) és milyen változó költségek merülnek fel (alvállalkozók, kiszervezett tevékenységek, anyagköltség stb.)?

Egy már működő vállalkozás esetében a fenti kérdésekre adott válaszaid alapján kitöltve a vásznat egy jól áttekinthető képet kapsz a jelenlegi üzleti modelledről, ami Neked is nagy segítség lesz a jövőbeni cégfejlesztéseidhez, de egy külső szakértőnek is sokkal könnyebb ez alapján átlátni a céged működését és akár azonnali javaslatokat tenni a látottak alapján.

Amennyiben egy tervezett üzleti elképzelést modelleztél le, akkor annyi még a feladatod, hogy a bevételeket és a költségeket számszerűsítsd, mert ezt követően fogod látni, hogy pénzügyileg életképes-e az elképzelésed, még reszelni kell rajta, vagy kuka az egész.

Ha kérdéseid vannak vagy átbeszélnéd az egészet egy szakértővel, akkor kérj egy ingyenes konzultációs időpontot!

A Te sikeredért!

Mojzes Gábor

© Folyamatok.hu – 2022

 

Tel.: +36202533511

E-mail: info@folyamatok.hu