Rövid múltra visszatekintő vállalkozásfejlesztési pályám során eddig több, mint 20 céggel volt szerencsém dolgozni. Építőipartól a kereskedelmen át, a gyártókig. Agrárcégtől a szolgáltatóig. Néhány tízmilliós árbevételtől a közel 10 milliárdosig. Elég változatos a kép.
Ugyan a minta kicsi, de ahhoz éppen elegendő, hogy megerősítse azt a bölcsességet, amelyet már oly sok rendkívül nagytudású vezető elmondott korábban.
Ha változást akarunk, akkor előbb nekünk kell megváltozni. Jim Rohn néhai vállalkozó, író és motivációs előadó így fogalmazott:
„Hogy megváltozzanak a körülményeid, neked kell először megváltoznod. Ahhoz, hogy más legyen a helyzeted, neked kell másnak lenned. Az anyagi sikert mindig meg kell, hogy előzze, a személyiséged fejlődése.”
Ez pontosan igaz a vállalkozásokra, vagyis a cégvezetőkre is.
Változzon mindenki, csak én nem
Az alábbi képpel, illetve annak mondanivalójával sokan találkoztak már. Mindenki jót mosolyog rajta, ha meglátja, majd, amikor eljön az ideje, akkor az emberek jelentős többsége pontosan úgy viselkedik, mint a képen látható hallgatóság.
Cégvezetőknél is látom. Elvárják, hogy mindenki változzon, változtasson, de ők nem hajlandóak változni, vagy ha úgy tetszik, fejlődni.
Szerencsére most már igyekszem úgy szűrni az ügyfeleimet, hogy akiben nincs meg a hajlandóság a változásra, azzal nem dolgozom együtt. Világosan tisztázom velük az első beszélgetésünk alkalmával, hogy amit én nyújtok számukra, az nem egy gyógyszer, vagy varázspor, amelynek hatására azonnal megoldódik minden problémájuk, hanem egy életmód. Vagyis nekik is változni, fejlődni kell.
Képtelenség azt várni bárkitől is, hogy hosszan tartó pozitív változást hozzon a vállalkozásunkba anélkül, hogy mi magunk változtatnánk addigi cégvezetői szokásainkon, felfogásunkon.
Persze a szűrőm nem volt mindig így beállítva, így beleszaladtam én is olyan cégvezetőbe, aki képtelen volt a változásra.
A legfőbb kihívása nem volt egyedi, és a megoldás is elég kézenfekvő volt, amit már az első konzultáció alkalmával felvázoltam neki. 5 hónap munka után azonban még mindig ugyanott tartottunk, és feltette nekem ugyanazt a kérdést, amit már 5 hónappal azelőtt megválaszoltam neki. Hiába tettem bele a magam részéről a munkát, erőfeszítést, ha ő egyszerűen képtelen volt változni és a hozzáállásán változtatni.
Nyitottnak kell lenni
A változásra nyitott cégvezetőknél egészen más a helyzet. Velük lehet dolgozni, lehet haladni, mert tudják és megértik azt, hogy tartós sikert csak úgy tudunk elérni a közös munkánk során, ha ők is hajlandóak változtatni eddigi szokásaikon, képesek kilépni a komfortzónájukból és zsebre tenni az egójukat. Az eredmény nem marad el.
Rendszeresen visszatérő kihívásaid vannak a vállalkozásodban?
Mielőtt a körülményeket, a munkatársaidat, ügyfeleidet kezded el okolni, először nézz magadba! Vizsgáld meg, hogy min kellene változtatnod magadon ahhoz, hogy változzanak a körülmények!
Gyakran hallom cégvezetőktől, hogy a munkatársakra panaszkodnak. Nem pontosak, nem elég jók, nem megfelelő a hozzáállásuk stb. Ki vette fel őket?
Miért nem néznek magukba, hogy mit rontottak el, mit kellene másképpen csinálniuk ahhoz, hogy ne ilyen munkatársakkal vegyék körbe magukat?
Lehet, hogy változtatni kellene a toborzás-kiválasztási folyamataikon?
Lehet, hogy az alapértékeiket, a víziójukat pontosan meghatározva, egy karakteres cégkultúrát kellene felépíteni, ami be tudja vonzani a megfelelő embereket?
Lehet, hogy jobb vezetőnek kellene lenniük?
Lehet, hogy ismerniük kellene az alapvető személyiségtípusokat, hogy jobban tudják kezelni az embereket?
Ha meg akarod változtatni a körülményeidet, először mindig azt vizsgáld meg, hogy neked miben kellene megváltoznod, mert a változás mindig veled kezdődik.