A minap beszélgettem egy fiatal vállalkozóval, aki feltette nekem a kérdést:

„Gábor, miért van az, hogy én a mikrovállalkozásomban szétszakadok a munkától és semmi másra nincs időm, míg vannak a környezetemben nálam szemmel láthatóan sikeresebb vállalkozók, akik ráadásul nem egy, hanem több bizniszt is futtatnak párhuzamosan, és még magukra, a családjukra is marad idejük?

Mit nem csinálok jól? Mit csinálnak ők másképp?”

Rendkívül örültem a kérdésnek, mert a lehető legjobban állt hozzá az aktuális kihívásához. Nem a külső körülményeket okolta és hárította el magáról a felelősséget, hanem egyből azzal kezdte, hogy neki mit kellene másképp csinálnia, miben kellene fejlődnie, változtatnia ahhoz, hogy jobb, könnyebb, számára élvezhetőbb legyen a biznisz.

Azon túl, hogy a múlt heti blogbejegyzésem fő mondanivalóját ismertettem neki, eszembe jutott Thomas Edison címben szereplő mondása:

„Attól még, hogy valakinek sok a dolga, nem biztos, hogy igazi munkát végez.

Igazi munka

Edison gondolatát azért a helyén kell kezelni. Nyilván az is igazi munkát végez a vállalkozásában folyamatosan, akinek semmi másra nincs ideje, de messze nem biztos, hogy minden feladat, amit végez, azt neki kellene elvégeznie.

Másképp fogalmazva, például cégvezetőként adminisztratív feladatokkal tölteni az időt, nem igazán tartozik az igazi munkavégzés közé.

Nagyon sok ügyfelemnél és vállalkozó ismerősömnél látom, hogy cégvezetőként rengeteg olyan feladatot végeznek még mindig ők, amit már régen delegálni vagy kiszervezni kellett volna.

Minden cégvezető utálja az adminisztrációt, mégis nagyon sok esetben nem adják ki a kezükből.

Miért?

Nem ritkán az ego áll a háttérben. Az a furcsa tévképzet, hogy ők mindent tudnak, és mindent a legjobban tudnak. Bárki más, akinek kiadnák a feladatokat, biztosan nem végezné el olyan színvonalon, mint ők.

Ezzel a hozzáállással is el lehet jutni valameddig, de az sem neki, sem a családjának, sem a munkatársainak nem fog sok örömet okozni.

Sokkal jobb a helyzet azoknál, akik tudják, hogy nem jó az úgy, ahogy most van, de . Sőt, nénem tudják, hogyan szabadulhatnának meg a nem kívánt feladatoktólha még azt sem tudják, hogy milyen feladatoktól is kellene megszabadulniuk.

Olyannal is találkoztam már, aki valószínűleg régről (neveltetés, szülők) hozott minták alapján úgy érezte, hogy amíg ő képes elvégezni valamit, addig nem adja ki, mert az lustaságnak minősülne. A büszkeségén esne csorba, ha ilyen feladatot adna ki a kezéből.

Van, hogy a pénzzel kapcsolatos nézetei akadályozzák meg a kiszervezést/delegálást.

„Annyiért inkább megcsinálom én.”

„Nem tehetem meg, hogy fizessek valakinek azért, hogy elvégezze ezt vagy azt.”

Akármi is a kiváltó ok, az biztos, hogy amíg nem változtat a hozzáállásán, nézetein, nem fog javulni a helyzet.

Tárhely problémák

Hiába van csak kevés olyan feladat, amit amúgy nem neki kellene elvégeznie, de belefér az idejébe. Nem az elvégzése kerül feltétlenül sokba, hanem az észben tartása. Folyamatosan foglalja a „tárhelyet” a fejében, és nem hagy helyet a cégvezetői szemszögből elengedhetetlen tevékenységeknek, gondolatoknak, mint például a pénztermelő tevékenységek és a cég folyamatos fejlesztése.

Én két éve kiszerveztem az adminisztrációmat. Nem azért, mert derogál elvégezni, meg nem azért, mert nem lenne rá időm. Hanem azért, hogy teljes mértékben arra tudjak koncentrálni, ami előre viszi a vállalkozásomat.

Megoldás

Javaslom, hogy nézd át a vállalkozásodban általad elvégzett tevékenységek listáját! Osztályozd őket aszerint, hogy melyik járul hozzá közvetlenül rövid (pénztermelő tevékenységek) vagy hosszú távon (cégfejlesztés, önmagad, kollegák fejlesztése, stratégia) a vállalkozásod jövőjéhez!

Törekedj arra, hogy ezekkel foglalkozz és nézd meg, hogyan tudnál minden mást delegálni vagy kiszervezni!