Előfordult már veled, hogy egy-egy munkatársaddal nem ugyanúgy láttátok a világot?

Ami neked természetes, az neki korántsem az sőt, sokszor pont az ellenkezője?

Nem ugyanúgy álltok hozzá a dolgokhoz, ami folyamatosan konfliktusokat szül, neked pedig szűnni nem akaró problémákat és stresszt?

A jó hírem az, hogy ezen lehet változtatni, és nem is annyira bonyolultan. Azt nem mondom, hogy könnyen, de nem bonyolultan.

Alapértékek

Megfogalmaztad már a céged alapértékeit? Ha még nem, akkor itt az ideje. Hogy mi köze ennek a fenti kihívások megoldásához? A cikk végére kiderül.

Az alapértékek lényeges és időtálló elvek a cégedről, meg természetesen rólad is. Ezek most is ott vannak a vállalkozásodban, legfeljebb nincsenek kimondva, leírva.

Szedj össze minden olyan számodra fontos értéket, amik mentén élsz, üzletelsz, a vállalkozásodat irányítod!

Ne válogass, írd össze mindet!

Körbe nézhetsz a neten is inspirálódni, hogy egyes cégek milyen alapértékeket fogalmaztak meg maguknak. Példának itt olvashatod az én alapértékeimet.

Azonban ne akarj feltétlenül rendkívül hangzatos megnevezéseket megfogalmazni. Ha jönnek maguktól, akkor rendben, de ha nem, akkor egyszerűen írd le válogatás nélkül, ami eszedbe jut.

Szelektálás

Most jön az a rész, amikor az összeírt értékekből, ami azért remélhetőleg legalább 10-15 darab, el kell kezdeni szelektálni.

Vond össze azokat, amelyek rokonértelműek, hasonlítanak egymásra. Húzd ki azokat, amelyeket második olvasásra úgy ítélsz meg, hogy a vállalkozásod szempontjából nem relevánsak, nem fontosak.

Van még egy szelektálási szempontrendszer, amit Patrick Lencioni fogalmazott meg, egy Harward Business Reviewban írt cikkében. Érdemes elolvasni, hasznos cikk az alapértékekről.

A szelektálás célja, hogy 3-7 közöttire szűkítsd a listát.

Ne aggódj, ha elsőre több lett. Én is tízzel indultam, aztán nagyjából egy év eltelte után szűkítettem a jelenlegire a listát.

Megfogalmazás

Most, hogy megvannak azok az értékek, amelyekre a vállalkozásod alapértékeiként tekintesz, ideje őket legalább egy-két mondatban megmagyarázni, kifejteni.

Erre leginkább azért van szükség, mert senki nem lát bele a fejedbe, senki nem tudja, hogy Te pontosan mit is értesz rajtuk.

Az alapértékeknek pedig világosnak kell lenniük és mindenkinek pontosan ugyan azt kell érteni alattuk.

Az alapértékek szerepe

Elérkeztünk oda, hogy a cikk elején leírt kihívásokat az alapértékekkel orvosoljuk. No persze nem egy az egyben.

A jól megfogalmazott alapértékek definiálják a cégkultúrát és hogy a cégvezetés milyen emberekkel akarja körbevenni magát.

Alkalmasak arra, hogy a cégvezetés ezek alapján vegyen fel, értékeljen, jutalmazzon vagy bocsásson el munkatársakat.

Nagyon leegyszerűsítve egy munkatársat két fő szempont szerint kell vizsgálni. Szakmai hozzáértése és a hozzáállása. És az utóbbi mindennél fontosabb.

Ha olyan emberekkel veszed körbe magad, akiknek nem megfelelő a hozzáállása, nincsenek összhangban az alapértékekkel, akkor lehetnek szakmailag akármilyen jók, előbb utóbb ki fogják nyírni a szervezetet és komoly károkat okoznak közben.

Az alapértékek abban segítenek, hogy ki tudd választani azokat a munkatársakat, akikkel egy hullámhosszon vagytok, egyetértetek az alapértékekben.

Velük sokkal könnyebb lesz haladni és elkerülni a cikk elején felsorolt jelenségeket.

Elmélet vs. gyakorlat

Persze most mondhatod azt, hogy ez elméletben jól hangzik, de amíg a jelenlegi gazdasági környezetben sok iparágban lasszóval kell fogni a munkaerőt, addig nehezen kivitelezhető.

Meghirdetsz egy állást és örülsz, ha egy jelentkező lesz rá, akkor rajta nincs mit válogatni.

Egyrészt de, van. Akárkit mindenáron ne vegyél fel, ha jót akarsz magadnak.

Másrészt, ha mindenképpen szükséged van emberre, de a jelentkezők egyikéről sem az derült ki, hogy az alapértékekkel összhangban van, legalább tudod, hogy ez a helyzet és erre az emberre kiemelt figyelmet fordítasz.

Mondtam, hogy nem könnyű, de bonyolultnak sem nevezhető. Következetességet igényel és határozott, alapértékek szerinti működést.