A sorozat korábbi részei itt olvashatóak.

Legfrissebb olvasási élményem szorosan kapcsolódik a legutóbbi blogbejegyzésemhez, ami az alapértékek fontosságáról szólt.

Még nyáron volt szerencsém megismerkedni Forray Nikivel, aki vendégként ellátogatott a BNI csoportunkba, és a találkozót követően még fél órát beszélgettünk vele a vállalkozásáról.

Ekkor ismertem meg az általa 2020-ban kiadott könyvet, ami az amerikai Zappos cég történetét írja le. A könyv eredetileg már 2010-ben megjelent, de hála Nikinek már magyarul is olvasható.

Tony Hsieh – Boldogság mint cégkultúra

A könyv első fele inkább a szerző életéről és vállalkozóvá válásáról, vállalkozói kalandjairól szól.

Rendkívül szórakoztató történeteket mesél, amelyek szinte mind tartalmaznak egy-egy komoly üzleti tanulságot.

Számomra a legfontosabb mondanivalója ennek a résznek az volt, hogy Tony nem adta fel. Sokat hibázott, sok vállalkozási kísérlete bizonyult zsákutcának, azonban minden esetben képes volt levonni a megfelelő tanulságokat, és tanult a hibáiból. Ezeket pedig következetesen beépítette a következő vállalkozásába, hogy ott még egyszer már ne kövesse el ugyanazt a hibát.

Így jutott el mindössze 26 éves korára oda, hogy akkori cégét, a LinkExchange-t, a Microsoft 265 millió dollárért vásárolta meg.

Itt gyakorlatilag véget is érhetne a sztori, de akkor nem született volna meg ez a könyv, mert a lényeg csak ezután következik.

Ugyan a LinkExchange egy egész jó cég volt, amint azt a fenti tranzakció is bizonyítja, de Tonynak mégis hiányzott belőle valami.

Hiányzott az erős cégkultúra. Nem a megfelelő emberek vették körül.

A 265 milliós vételár rá eső részével Tony élete végéig aranyéletet élhetett volna, de őt más izgatta, méghozzá az, hogy egy olyan dolgot (céget) hozzon létre, ami erős kultúrával rendelkezik és ez adja minden más alapját.

Így indult a Zappos sikertörténete. Erős cégkultúra, határozott alapértékek.

A hogyanról szól a könyv második fele.

A szerző egyébként cégkúltúra fontosságával kapcsolatban többször is hivatkozik Jim Collins legutóbb bemutatott könyvére.

A Boldogság mint cégkultúra 2010-ig írja le a Zappos és ezzel együtt Tony Hsieh történetét.

Tony egyébként 2020 augusztusában vonult vissza a vezérigazgatói székből, azonban újabb nagy dobásra már sajnos nem volt ideje. 2020. novemberében egy kigyulladt család háznál olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy elhunyt.

Mindössze 46 éves volt.

Az öröksége azonban velünk marad, hiszen élő példája a cége annak, hogy érdemes erős cégkultúrát építeni, alapértékeket megfogalmazni és azok mentén sikerre vinni a vállalkozást.